(0) Skriv kommentar Tipsa en vän

Ska handlägga 80-åringens exploatering

Öland Publicerad 120403 09:24

Nämndemannen menar att kontaktförbudet gör det svårt för honom att utföra sina politiska uppgifter. Bland annat ska han snart vara med i handläggningen av den exploatering 80-åringen begärt av sin fastighet.

Enligt beslutet om kontaktförbud står det att förbudet uppväger det intrång som förbudet innebär för nämndemannen.

Vill inte ha kontakt

Inte riktigt sant, menar nämndemannen.

Han är politiker i sin kommun och kommer nu att vara med om att handlägga en exploatering på 80-åringens marker. Det kommer att bli möten, och där måste han kunna träffa 80-åringen och agera som politiker.

Han reagerar också på att åklagaren menar att han kommer att fortsätta begå brott.

”Att jag kört bil i mörkret på vägen ett par gånger kan knappast vara skäl till kontaktförbud. Jag har inget som helst önskan att ha kontakt med X”, skriver nämndemannen.

(0) Skriv kommentar Tipsa en vän
Bild

Vattenavbrott skapade kaos i Byxelkrok

Hela Byxelkrok var under måndagskvällen utan vatten efter att ett elbolag av misstag grävt av en huvudvattenledning. På tisdagsmorgonen var läckan åtgärdad men ett flertal hushåll måste nu koka sitt dricksvatten.

Det var vid 18-tiden på måndagen som ett elbolag av misstag grävde av kommunens huvudvattenledning på Kärrslundsgatan i Byxelkrok. Detta gjorde att vattenreservoaren tömdes och innebar stora konsekvenser för både turister, boende och restaurangägare som blev utan vatten under måndagskvällen och natten.
En reparatör var enligt Borgholm Energi på plats under natten, och på tisdagsmorgonen var läckan lagad och vattnet i gång igen, dock med sämre vattentryck än vanligt.
I samband med att vattenledningen grävdes av kom man även åt avloppsledningen och det finns en risk för att vattnet i området söder om Byxelkrok har förorenats.
Först uppgavs att 50-60 fastigheter runt Enerum och söderut längs kusten var drabbade av förorenat vatten, men nu har kommunen uppdaterat varningen till att gälla omkring 20 fastigheter runt Enerum-Hunderum.
Vissa av dessa kan behöva koka sitt dricksvatten i upp till en vecka.
– Nu spolar vi ledningarna och klorerar dem, sen tar man prover på vattnet. Det tar minst tre dagar att få provsvar, men det kan ta upp till en vecka, säger Markus Wertwein Ros, energi- och elnätschef på Borgholm Energi och tjänsteförrättande vd.
Kommunen har nu ställt ut nödtankar med vatten finns vid Byxelkroks hamn vid Kärrslundsgatan.

Gatan där flest cykelolyckor inträffar

På Öland har Storgatan i Färjestaden haft flest cykelolyckor de senaste åren. Men det är på de mindre vägarna som flest svåra olyckor har skett.

Fredrik Albien arbetar på Färjestadens cykelaffär som ligger mitt på Storgatan. Han har en teori om orsaken bakom den olycksdrabbade sträckan.
– Det saknas cykelväg på Storgatan från Konsum och uppåt, och det blir ju inte så tryggt att cykla då, säger han.
Cykelaffären märker av de senaste årens ökande cyklingsintresse.
– Vi har även en ökad försäljning av cykelhjälmar. Folk blir mer medvetna, säger Fredrik Albien.
En annan cykelexpert är Tomas Larsson som är ordförande i Färjestaden Motions IF, som bland annat anordnar cykeltävlingar på ön.
Under cykelträningar kör de flera i grupp. De använder inte cykelbanor eftersom andra är för dåliga på att flytta på sig när cykel­atleterna kommer plingandes i 35–40 kilometer i timmen.
– Det kan vara en fara för både dem och oss så vi kör på vägarna. Vi har bara en önskan till bilisterna och det är att de tutar i tid så att vi lugnt kan köra undan, säger Tomas Larsson.
Av de senaste fyra årens 87 olyckor har tio haft dödlig eller svår utgång. De flesta svåra olyckorna har skett på enskilda vägar. Där är det ofta föreningar med små ekonomier som ansvarar trafiksäkerheten.
På norra Öland ansluter en cykelslinga från Ormöga-Äleklinta vägsamfällighetsförenings väg. Kommunen har också planer på att ansluta en cykelväg från Alböke.
Hittills har vägföreningen aldrig lagt något särskilt fokus på cykeltrafikanterna. Men vägen får statsbidrag och kan därför hållas i gott skick.
– Det ska kunna gå att samsas på vägen som den är. Mer bråttom än så ska man inte ha, säger Lennart Stangius som är ordförande i föreningen.
Han identifierar korsningen med väg 136 som den stora faran i området. Han har länge kämpat för sänkt hasighet eller en avfartsficka där.
– Får man bara ordning på den biten kommer mycket av cykelsäkerheten med på det bananskalet, säger Lennart Stangius.

Grafik
annonsutrymme