(0) Skriv kommentar Tipsa en vän

Regeringen sätter fokus på Glasriket

Emmaboda Publicerad 120323 06:02 Uppdaterad 120323 06:24

Regeringen gör ”en Saab”. Fast med glas och i Glasriket.

En liknande modell som regeringen använde i Västra Götaland efter krisen i Saab ska nu användas i det krisdrabbade glasriket.

Att frågan nu hamnat på regeringens bord är Åforsgruppens förtjänst.

Nätverket Åforsgruppen – som bildades som stödgrupp i kampen för att bevara verksamheten vid nedläggningshotade Åfors Glasbruk – fick regeringen att lyssna.

Tack vare Åforsgruppens kamp för Åfors och Glasriket i stort hamnade ärendet till slut på regeringen bord.

– Det är Åforsgruppens förtjänst, säger näringsminister Annie Lööf, vars statssekreterare för några veckor sedan besökte Åfors på inbjudan av Åforsgruppen.

– Det hon fick med sig från besöket var att det som efterfrågas är att kraftsamla och samordna de befintliga resurser som finns, både när det gäller regionala tillväxtmedel, men också andra medel som finns i området, både genom Almi, Visit Sweden och de pengar som finns via länsstyrelserna i dessa områden.

Kristina Alsér samordnare

Därför beslöt regeringen på torsdagen att ge länsstyrelserna i Kalmar och Kronobergs län, samt erbjuda samverkansorganen i de båda länen att för regeringens räkning genomföra insatser för industriell utveckling och stärkt besöksnäring i Glasriket.

Regeringen har utsett landshövdingen i Kronoberg Kristina Alsér till samordnare av uppdraget regeringen på torsdagen.

– För mig är det angeläget att vi samordnar de insatser som finns regionalt och det är därför som Kristina Alsér som är landshövding i Kronoberg får det uppdraget att samordna befintliga resurser och stärka Glasriket som besöksregion.

Redovisas i augusti

En första redovisning av uppdraget ska ske till regeringen senast den 31 augusti 2012 och slutredovisas senast den 31 december 2014.

Åforsgruppens Jensy Elvung blev tårögd när hon fick beskedet att regeringen nu kraftsamlar i krisdrabbade Glasriket.

– Det är väldigt roligt och jag är glad över att vi i Åforsgruppen nådde ända upp till regeringen. Det här visar att om man är många och framför sina åsikter på ett balanserat sätt så blir man hörd.

– Regeringen har insett att Glasriket en nationell angelägenhet och det var också Åforsgruppens syfte.

Beslutet att ugnarna i Åfors släcks i augusti ligger dock kvar.

– Vi äger ju inte frågan. Det gör Torsten Jansson och det handlar om pengar och ekonomi och om exportmarknader som USA och Grekland där ländernas ekonomiska kriser slår hårt mot glasbruken i Småland. Men vi har ännu inte gett upp hoppet!, säger Jensy Elvung.

Anna Börje
(0) Skriv kommentar Tipsa en vän
Bild

Livsfarlig tågsurfning på tåg från Emmaboda

I måndags tvingades ett Krösatåg stanna mellan Emmaboda och Karlskrona efter att två män tjuvåkt på utsidan av tåget.

Tågvärden behöll lugnet när hon i måndags kväll fick se två män som klamrade sig fast på baksidan av den sista vagnen. Tåget var på väg mellan Karlskrona och Emmaboda och färdades i uppåt 100 kilometer i timmen.

En första reaktion hade kanske varit att söka männens uppmärksamhet, men för att de inte skulle bli rädda och trilla av rusade hon i stället fram till tågföraren. Han larmade trafikkontoret, som i sin tur larmade polis.
I Spjutsbygd, omkring två mil norr om Karlskrona, stannade tåget lugnt och försiktigt och de två männen, 21 och 31 år gamla, möttes av en polispatrull.
Fenomenet att åka med på utsidan av tåg kallas tågsurfning och har på vissa håll blivit en trend.
– Men det är fullkomligt livsfarligt, förklarar Anders Nyberg, som är enhetschef för Krösatåg syd på Veolia som kör tågen.

I Blekinge är det inte särskilt vanligt.
– Jag har jobbat med det här väldigt länge och jag kan inte påstå att det är jättevanligt. Man hör talas om det någon enstaka gång, säger Nyberg.
– Jag tror mer att det är en företeelse i storstäderna. Där åker man bak på tunnelbanan och lokal­tågen, fortsätter han.
På internet finns det mängder av filmer där framför allt unga män tjuvåker på tåg.
Samtidigt finns det en mängd tidningsartiklar om hur leken har slutat i tragedi med dödsoffer. Tågsurfning är tveklöst en lek med livet som insats.
– Det är den största risken man kan ta. Man leker med sitt eget liv, säger Anders Nyberg.

Dels finns den uppenbara risken att trilla av i hög hastighet. De två männen som åkte med Krösatåget stod på kopplet, bak på sista vagnen, och höll sig fast i en kant vid fönstret.
– Det blir turbulens bakom tåget av fartvinden, och det är alltid lite oljigt på kopplet så där är halt också, säger Anders Nyberg.
Men de som klättrar upp på tåg riskerar även att dö av strömmen från elledningar.
Hur långt de två männen hade åkt med i måndags är inte klart, men vittnen tror sig ha sett dem på perrongen inne i Karlskrona, och efter Bergåsa finns inget stopp förrän i Holmsjö.
En tillsägelse
Enligt polisens ledningscentral i Malmö så nöjde man sig med att ge de två männen en tillsägelse. De tog en taxi från Spjutsbygd, men innan dess hann tågföraren ge dem en lektion i hur farligt det är.
– Jag tror inte att de hade insett riskerna med att göra det. Det var nog mer en häftighetsfaktor där man ville använda sin telefon och filma när man satt bak på ett tåg, säger Anders Nyberg.
– Man inser inte vilken fara man utsätter sig själv för.

Grafik
annonsutrymme